Що е oценка на риска?
Оценката на риска е нормативно уредена в Кодекса на труда и ЗБУТ, където са посочени общите задължения на работодателя относно осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд.
Според ЗЗБУТ работодателят е длъжен да оценява рисковете за безопасността и здравето на работещите, като обърне особено внимание на три основни момента:
- избор на работно оборудване;
- превенция на риска при използването на химични вещества и препарати;
- правилна организация на работните места;
Благодарение на оценката на риска се създават здравословни и безопасни условия на труд, повишава се мотивацията на служителите, свеждат се до минимум последващите разходи на работодателя за временна нетрудоспособност и се намаляват разходите за компенсации на работниците, работещи в неблагоприятни условия за труд.
Според ЗЗБУТ „Здравословни и безопасни условия на труд“ са такива условия, които не водят до професионални заболявания и злополуки при работа и създават предпоставка за пълно физическо, психическо и социално благополучие на работещите лица.
- Оценката на риска се извършва от:
- Работодателят, който е длъжен да направи оценка на риска за здравето и безопасността на работниците и служителите (чл. 16 ЗЗБУТ);
- Лицата, които работят за своя сметка сами или в сдружение с други лица, са длъжни също да направят оценка на риска за здравето и безопас¬ността на работещите;
Задължения на работодателя според ЗБУТ:
- Подава годишна декларация в териториалната дирекция „Инспекция по труда“ Осигурява на своите служители медицинско обслужване от служба по трудова медицина;
- Учредява група по условия на труд в предприятието или организацията;
- Организира първоначално и ежегод¬но обучение на членовете на групите по условия на труд;
- Осигурява на всеки служител подходя¬що обучение по здравословни и безопасни условия на труд;
Оценката на риска включва:
- Цялостна оценка на работните процеси, оборудването, помещенията, работните места, организацията на труда;
- Оценка на използваните суровини и материали и определяне на вероятния риск и застрашените от него лица;
- Оценка на условията за санитарно-битово обслужване и предложения за подобряването му;
- Оценка на риска за здравето при работа, която може да се отрази на здравето на служителя – работа, свързана с високо психично напрежение и други неблагоприятни психосоциални фактори; ритъм на работа и монотонност, работна поза на служителя, режим на труд и почивка;
- Изработва карти за определяне и превенция на опасностите и оценка на риска за безопасност;
- Изработва специални карти за оценка условията на труда за всяко едно работно място;
- Разработване на цялостен проект на план за намаляване и елиминиране на риска за здравето на работниците и определяне на конкретни мерки за отстраняване или намаляване на риска за здравето и безопасността при работа;
Оценката на риска обхваща всички елементи на работния процес
- Оборудването на предприятията – машини, съоръжения и др;
- Инструктажи за безопасна работа, квалификация и обучение на служителите;
- Оценка на средата на работа – осветеност, шум, електрическа безопасност;
- Определяне на цялостния микроклимат на работната среда;
- Определяне на физическото и психическото натоварване на организма на работника/служителя;
- Работна поза и движения на работника/служителя;
- Организация на трудовия процес и работното време;
- Определяне и осигуряване на средства за колективна и лична защита;
- Оценка на безопасността на помощните помещения и осигуряване на санитарно-битови условия на персонала;
Редът, начина и периодичността на извършване на оценката на риска за здравето и безопасността на работещите се определят от ЗБУТ
Всички разходи, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, са за сметка на работодателя.